Hírek

7 személyest, de milyet?

Július elsején életbe lépett a nagycsaládosok autóvásárlását támogató program. Emiatt megnövekedett a kereslet az ilyen paraméterekkel rendelkező új autók iránt, így sokszor várni kell a kiszemelt járműre.

Akinek nem jár támogatás, az sem jár rosszul, hiszen már augusztusban elkezdett esni a használt 7 személyesek ára. Egyre többen kezdik eladni régi autójukat, így a piacra dobott kínálat árcsökkenéssel jár. 

Minimum hétszemélyes új autó vásárlását támogatja a kormány: a legalább három gyermeket nevelő családok 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapnak. Lényeges feltétel, hogy a 2,5 millió forintos támogatás az autó árának maximum 50 százalékát teheti ki. Ezt nem utólag térítik vissza, hanem már ennyivel kevesebbet kell eleve kifizetni. Fontos szabály, hogy 3 éven keresztül nem adható el a személygépkocsi, emellett Családbarát Magyarországért feliratú matricákkal látják el a kocsikat. A program 2022 végéig fut. A támogatást legalább három, családi pótlékra jogosult gyerek után lehet igényelni, de már az anya várandósságának 12. hetében lévő gyermek is beszámítható. Feltétel továbbá, hogy a szülők legalább egyikének legyen B-típusú jogosítványa, az igénylőnek ne legyen köztartozása, és Magyarországon bejelentett lakóhelye vagy tartózkodási helye legyen. 

Közel 80 féle autóból lehet választani 7-9 személyes autót, így nem egyszerű a választás. Érdemes legalább 5 millióst választani, így hívható le a teljes támogatás. Sok kereskedő speciális akciókkal, további 1,5 milliós kedvezménnyel fejeli meg a 2,5 milliós támogatást, így egy 8-9 milliós autónál akár 4 millió forint kedvezményt is kaphatunk, az elektromos autóknál meg amúgy is jár a 1,5 milliós alap állami támogatás. Fontos szempont, hogy jó hajtást válasszunk: alapesetben tökéletes a benzines, ha sokat megyünk (évi 30.000 km-t, és abban sok hosszútáv is van), akkor érdemes dízelben gondolkodni. A dízel nem szereti a rövid távokat (ovi-suli járat), és a felára is csak hosszabb futásteljesítmény esetén térül meg, viszont például vontatáshoz jóval előnyösebb. Nagyon jó választások a sima vagy tölthető hibridek (HEV és PHEV). Bár ezek még elég drágák, mondhatni prémium kategóriás autók, viszont környezettudatos választások, keveset fogyasztanak, ovi-suli járat esetén akár tisztán elektromosan is elközlekednek. De vásárolhatunk akár tisztán elektromos 7 személyes autót is (Nissan NV200).

lotes_745_745

Nézzük milyen kategóriák vannak:

- a belépő szint a Dacia Lodgy, 3,6 milliótól indul, amihez „csak” 1,8 millió támogatás jár

- a kishaszon/kocka kategóriájú autók jellemzője (Fiat Doblo, Opel Combo, Peugeot Rifter, Citroen Berlingo, Volkswagen Caddy, Ford Tourneo Connect) a nagy térkínálat, a magasabb üléspozíció, ráadásul ezek némelyike kapható hosszított tengelytávval is, azaz a 7. ülés mögött is marad bőven hely

- SUV jellegű autókból igen nagy a választék, ezek kvázi amolyan magasított kombik, egyterűek, melyeknél a hátsó üléssort síkba lehet hajtani, illetve kaphatunk összkerékhajtású változatot is egyes márkák esetében

- vannak kisbuszok, amik 7-8-9 személyesek, és akár 3 féle hosszban is kaphatók, igaz ezek fenntartási költsége is magasabb, és egyes garázsokba, mélygarázsokba már nehezen férnek be, parkolni is körülményesebb velük

- és végül a terepjárók, felezővel, difizárral, mint pl. a Mitsubishi Pajero Wagon, Toyota Land Cruiser, Mercedes G vagy GLS.

Fontos szempont lehet még, hogy a hátsó ülések ajtajai tolóajtósak legyenek, hiszen kisebb helyen is teljesen kinyílik az ajtó, megkönnyítve ezzel a ki-beszállást, és a gyermekek sem tesznek kárt a mellettünk parkoló autóban a figyelmetlen ajtónyitás következményeként.

A nonplus ultra és személyes kedvencem a Tesla Model X, (esetleg a Model Y, amit még nem gyártanak), de amíg nincs hivatalos Tesla képviselet Magyarországon (és Tesla villámtöltő sincs Debrecenben), addig úgysem lehet megvenni, hogy a hiányzó anyagiakról már ne is beszéljek.

Minden esetre a kínálat igazán bőséges, lehet miből válogatni, konfigurálni.