Hírek - érdekességek

40 év alatt lehet, 40 felett viszont kell!

Molnár Sándort talán nem kell bemutatnunk. Ő az élő józsai példája annak, hogy ha valaki valamit elhatároz – akár 50-60 vagy 70 évesen – azt igenis el lehet érni kitartással, ambícióval, rengeteg belefektetett energiával. A 70 éves Sándorral, - aki a 2016. évben Duatlonban és Triatlonban is ranglista 1. helyet szerzett - életmódról, sportról beszélgettünk azzal a nem titkolt céllal, hogy arra bíztassuk olvasóinkat, hogy sosem késő elkezdeni.

molnars1_500

Hogyan kezdődött?

Huszonéves koromban aktívan kerékpároztam, majd a családalapítás után gyakorlatilag megszűnt a sport az életemben. 45-50 éves koromban azt vettem észre magamon, hogy nagyon le vagyok amortizálódva, egészségi állapotom katasztrofális kezdett lenni. Elhatároztam, hogy a munka mellé akárhogyan is, de be kell építenem a rendszeres testmozgást. Egészségmegőrzés céljából kezdtem el sportolgatni, először úszni jártam majd jött a kerékpározás. Anno volt egy „olimpiai ötpróba” nevű tömegsport mozgalom, amin el kezdtem részt venni. Itt csak a teljesítés volt a lényeg, az eredmény nem számított. A triatlont, mint sportágat itt ismertem meg, és ekkor szerettem bele. Munka mellett rövid távokon indultam, hiszen csak ezekre tudtam edzeni. Nyugdíjba vonulásom után lett több időm, és akkor fordultam a hosszútáv és a komolyabb célok, edzések irányába.

A hobbisportból hogy lett versenysport?

A verseny igazából azért kell, hogy legyen egy cél kitűzve, ami miatt nem mondhatok le edzéseket, hiszen akkor a felkészülésem nem lesz sikeres. Tökéletes ilyen jellegű versenyre például a budapesti fél-, illetve teljes maraton, a Balaton átúszás, vagy itt Debrecenben az Oxigén Kupa. Ezeken a versenyeken amatőr sportolók is részt vehetnek, több kategória és táv szokott lenni, pl. a teljes maratont le lehet váltóban is futni. Ilyenkor nagyon jó kapcsolatok, barátságok épülnek, a versenyzők 99%-nak a jó hangulat, a teljesítés, az egészségmegőrzés a fő célja, maga a helyezés csak másodlagos.

Mondhatjuk, hogy futás-kerékpár-úszás vonalon eléggé otthon vagy. Melyik sportág esetében mire kell figyelni? Kezdjük talán a futással.

Futásnál az első és legfontosabb, hogy egy jó futócipőt be kell szerezni. Sokan futnak a kerékpárúton, de én nem szeretem a rossz levegő miatt, a legjobb szerintem a Nagyerdő, vagy az Alsójózsa végében lévő erdő, itt nagyon sok jó útvonal van.

molnars2_640

Viszont kerékpározásra ideális a Józsa-Debrecen kerékpárút, ugye?

Persze. Ma már óriási a választék kerékpárból, ki-ki ízlése szerint választhat terep-, de akár országúti kerékpárt is. A védősisak használata és a láthatóság nagyon fontos, és a szabályokat mindig tartsuk be. A kerékpárt mindig úgy kell hajtani – olyan áttételt kell választani – amivel könnyedén pörgősen lehet tekerni. A jó minőségű, alacsony forgalmú mellékutakat javaslom kerékpáredzésre, pl. ilyen a panoráma út.

Úszni viszont nem ilyen egyszerű itt helyben, hiszen a legközelebbi uszoda Hajdúböszörményben illetve Debrecenben van.

Igen, egész évben úszni csak uszodákban lehet viszont, ennek a sportnak az eszközigénye minimális. Úszódressz, szemüveg és sapka kell mindössze.

Mikor sportoljunk?

Ez egyénfüggő, kinek mi jön be, illetve kinek mikor fér bele az idejébe. Reggeli sportnál felkelés után máris mehetünk, délutáni-esti időpontnál viszont oda kell figyelni, hogy ne legyünk éhesek, de étkezés után minimum 2 órát várjunk a sportolással.

Mi változott az életedben a sportnak köszönhetően?

Amikor már rendszeresen, hetente öt alkalommal edzettem (futás, úszás), semmilyen immuneredetű megbetegedésem nem volt, és hál istennek nem is nagyon emlékszem az elmúlt tíz évben megfázásra, ágyban fekvésre, orvoshoz sem kell járnom. Emellett eltűnt a túlsúly, és a pocak is.

Konditerem, spinning? Erről mi a véleményed?

Mindegyik jó szerintem, én magam is jártam ilyen helyekre, főleg téli időszakban. Az első spinning óra előtt furcsán méregettek, mit keresek én ott 65 évesen, de a végén, miután jobban bírtam, mint némelyik huszonéves, elismerően jöttek oda gratulálni, hiszen a spinning az elég kemény tud lenni. Mindegy mit csinálunk, amíg tudunk, mozogjunk, sportoljunk, mert ha már nem tudunk, akkor már késő. Addig viszont sosem késő elkezdeni. Egyszer azt olvastam egy futással foglalkozó könyvben, hogy 40 év alatt lehet sportolni, de 40 felett már KELL sportolni! Azt vallom, hogy a nyugdíjas évek eltöltésének is az egyik legjobb módja a sportolás, mert amellett hogy hasznos, egészséges közösségbe van az ember, és nagyon jó kapcsolatok, barátságok alakulhatnak ki.

 molnars3_640

Hogyan kezdjünk sportolni? Molnár Sándor 7 pontos gyorstalpalója:

1.      Az elhatározás a legfontosabb. Nem kell nagy cél, elég csak annyi: holnaptól hetente háromszor mozgok.

2.      Fontos a reggeli torna. Ébredés után néhány szabadban végzett gyakorlat, a tüdő kiszellőztetése, esetleg néhány jóga elem az egész napunkra kihat, testi-lelki-szellemi szinten egyaránt.

3.      Ha egyáltalán nincs kedvünk se futni, se úszni, se kerékpározni, se edzőterembe járni, akkor válasszuk a gyaloglást, ennek egyik kiváló formája a Nordic Walking.

4.      Ha a futást választjuk, fontos a fokozatosság, ez mind a sebességre, mind a távra igaz. Egy jó futó cipő nagyon fontos - hiszen nagy eséllyel aszfalton futunk - és fontos a megfelelő öltözet is. Ne feledjük, futni szinte bármikor bárhol tudunk ezért is jó ez a sport.

5.      Az úszás az egyik legegészségesebb mozgásforma. Nem terheli meg az ízületeket, minden szervünkre jó hatással van.

6.      A kerékpározás nemcsak sport, kirándulni, túrázni is lehet így, és egy kiváló közlekedési mód is. Gyenge pontja az időjárás, hiszen télen, hidegben, esőben azért nem a legkellemesebb. Fontos a karbantartott, jó állapotú kerékpár, és a láthatóság (lámpa, prizma, láthatósági mellény, fényvisszaverők).

7.      Aki terembe szeret járni valamilyen foglalkozásra, vagy a súlyzós erőnléti edzést kedveli az is jó úton jár, de ne feledjük, bármit is választunk, előtte a bemelegítés és a végén a levezetés, nyújtás legalább olyan fontos, mint a maga az edzés.