Hírek - érdekességek

Hasznos alkalmazások gyerekeknek

Egyre több okos eszköz, egyre több érintőképernyő jelenik meg az életünkben otthon és az iskolákban is. Szinte minden szülőben nagy a dilemma, mikor használjon először a gyermeke ilyen eszközt, és mire használja azt, mi szolgálja a gyerek fejlődését.

fot_frederick_florin_640

Nagyon nehéz ebben okosnak lenni. Az egyik tábor szerint minél később kezdjen el a gyermek telefont, tabletet nyomkodni, sőt minél kevesebbet nézzen tévét, mesét, hiszen a gyermek fejlődése, kreativitásának kibontakozása érdekében inkább meséljünk neki, legyen a jó levegőn, vagy játsszon hagyományos kézzel fogható kirakóval vagy építőkockával, autóval vagy babával, csak ne a kütyüvel. Hiszen a tablettől, tévétől, telefontól függő lesz, és bőven van erre még ideje.

A másik tábor szerint, ezen eszközök használata kényelmes nekünk szülőnek, hiszen a gyereket leköti a tévé, a videomegosztón nézett bármikor és bárhol a kezébe adható online mese, a játékok pedig fejlesztik a gyerekeket, az eszköz kezelése pedig előbb utóbb nélkülözhetetlen a mindennapi életben, úgyhogy jobb is, ha már óvodás korában tökéletesen eligazodik a virtuális világban.

Valahol a kettő között van az igazság, viszont nagyon fontos, hogy kellő odafigyeléssel és körültekintéssel adjuk a gyerek kezébe ezeket az eszközöket. Nem mindegy hova keveredhet vele, milyen nem kívánatos tartalmakat néz meg, ill. milyen aberrált emberek találhatják meg csemeténket. Ehhez szükséges a megfelelő biztonságos beállításokat megtenni, illetve a legjobb, ha gyermeket ilyenkor felügyeljük, szemmel tartjuk mit és hogyan használ, milyen hatással van rá az adott mese vagy applikáció.

Készségfejlesztő játékok

Ha már megkapja a tabletet, legalább ne a semmire sem jó ugrándozós vagy lövöldözős játékkal játsszon, hanem tanuljon legalább valamit. – gondolják sokan. Ma már rengeteg ilyen készségfejlesztőnek (angolul educational) minősített játékok elérhető. Ezekből a leírások szerint a gyerek nyelveket tanul, megtanul számolni, olvasni, robotot és űrhajót építeni, megismeri az állatokat, az időjárást és még programozás világába is bevezetik őket. Valójában azonban semmi nem támasztja alá, hogy a gyerek bármit is megtanul ezeket használva. Egy tavaly publikált tanulmány szerint az alkalmazásoknak csak elenyésző hányada felel meg annak a követelménynek, hogy készségfejlesztőnek lehessen nevezni. Érdemes három fontos dolgot figyelembe venni az alkalmazások kiválasztásánál:

  1. Kik a fejlesztők?
  2. Mik a játék megfogalmazott készségfejlesztő céljai?
  3. Tesztelték-e ezeket a célokat?

Oké, de honnan tudjuk, hogy kik a megbízható fejlesztők? Hiszen az alkalmazásboltokban rengeteg gyerekeknek szóló appból lehet válogatni. Szerencsére vannak olyan szolgáltatások, melyek játékokat, filmeket ajánljanak a gyerekeknek. Az egyik ilyen oldal pl. a www.commonsensemedia.org. Ez az oldal széleskörű értékelési rendszer alapján ajánl mindenféle tartalmat a gyerekeknek. Megadható a gyerek életkora és ez alapján jönnek a film-, játék- és alkalmazástippek. Hasonló a www.fundamentallychildren.com felület, itt mindenféle szempontok alapján szűrhetjük a gyerekeknek szóló alkalmazásokat, ahol például kreativitást fejlesztő ingyenes játékokat kereshetünk.

Az alkalmazásboltoknak is van ajánlórendszerük, ez is átesik egy ellenőrzésen, és legalább annyi biztos, hogy nincs benne erőszak, és egyéb nem gyereknek való tartalom. Az Apple Store-ban kiemelten foglalkoznak a gyerekeknek szóló alkalmazásokkal, életkorra és készségekre lebontva. A Google Play nem rendelkezik ennyire kifinomult szerkesztői rendszerrel, viszont a későbbiekben a letöltések alapján egész jó ajánlásokat tesz.

Van már olyan játék is, amely a szülők aktív részvételét igényli. Ilyen pl. az Apple Curious Playground appja, ahol a szülő saját rejtvényeket, memóriajátékokat tud készíteni. Érdemes a gyermekkel együtt használni az eszközt, és akár a mindennapos felhasználást együtt végezni.

Két fontos biztonsági szempontot még mindenképpen érdemes megfogadni, mielőtt letöltünk egy alkalmazást a gyereknek:

  1. Olyan alkalmazást soha ne adjunk a gyermek kezébe, ami valamilyen közösségi oldalon való jelenlétet feltételez. A hirdetők jól tudják, hogy a gyerekek könnyen elérhetők és rabjaivá válnak a közösségi oldalaknak.
  2. A másik a geolokációs alkalmazások használata, a gyerekek még nem tudják, hogy milyen veszélyekkel járhat, ha ország-világ előtt megosztják tartózkodási helyüket.

A készségfejlesztő játékok típusai

Az egyik jól körülhatárolható halmaz a könyvekből építkezik. Ezek azok az alkalmazások, amelyek alapvetően a mesélésre épülnek, a szülők vagy a mesélő elmeséli a gyerekeknek a történetet, akik digitálisan lapozhatnak. Némi interaktivitást is fellelhetünk, de itt még nem a játékon van a hangsúly. Ilyen pl. a Micimackó vagy a Piroska és farkas. Ezeknél sokkal izgalmasabb, amikor a gyerekek is alakítják a történeteket. A meseírós játékokban a gyerek választja ki, mit csináljanak a főszereplők, persze a megadott kereteken belül. A www.tocaboca.com/apps oldalon több ilyennel is találkozhatunk.

A kreativitást igénylő játékoknál kihagyhatatlan a zenealkalmazások és a rajzolós-színezős játékok, programok. Egy részük az ismert dalokat dolgozza fel egy-egy videóval, de az igazán jókban saját zenét is szerezhetnek a gyerekek. A már említett Curious Playgrounddal a kisgyerek a szülővel együtt tanulhatja meg a zene alapjait. A rajzolós játékok között nagyon sok az alapoktól tanít meg rajzolni, de vannak olyan színezők, amelyekben már-már művészi szinten lehet keverni a színeket. Pl. a Artie’s MAgic Pencil egy mesébe helyezi a rajzolós-színezős feladatokat, komoly kalandokon megy keresztül a játékos, miközben rajzol, épít és mindent megtanul az alapvető formákról.

Egy másik jól körülhatárolható csoport a tudományos játékok köre, amelyek elvileg ismereteket terjesztenek játékos formában. Vagyis megtanítják a gyerekeket számolni, tanulhatnak állatokról, csillagokról, gépekről, időjárásról, egyszóval mindenről, ami érdekelhet egy kisgyereket. A legkisebbeknek szóló tudományos alkalmazások egy-egy meséhez kötődnek, a kedvenc főhősükkel ismerik meg például a tengeri állatokat.

A National Geographic Ultimate Dinopediája lebilincsel minden dinó rajongót vagy az Enciklopedia Britannica is számtalan témát feldolgozott gyerekeknek: vulkánok, Egyiptom, veszélyeztetett állatok. A csillagászatot kedvelők is rengeteg appot találnak pl.a Googletől a Sky Map vagy a Dr. Panda in Space,

Egyre népszerűbbek a különböző kódolós játékok is, vagyis azok az alkalmazások, amelyek a programozás alapjaira tanítják meg a gyerekeket. Kicsiknek való a Move the Turtle vagy a Robot School. Nagyobbaknak való Apple legújabb iOS-ébe beépített Swift Playground appja, mely szintén játékon keresztül tanítja programozni a gyerekeket, de itt már a kódok is megjelennek.

Az egyik legnépszerűbb játék még mindig a Minecraft, mely egy építkezős kalandjáték. Itt aztán lehet építőanyagot gyűjteni vagy akár építkezni is. Kisebbeknek ajánlható még a TrainKit, Lego Duplo vagy a Toca Boca is, hiszen a vonatos játékok kifejezetten jók az egészen pici gyerekeknek is.

Felhasznált forrás: www.index.hu