Hírek - érdekességek

A hosszútávfutás márpedig nem unalmas sport

A 29 éves Kovács Zsolt hosszútávfutót keveseknek kell bemutatni, hiszen nap mint nap láthatjuk a józsai kerékpárúton, ill. Józsa bel- és külterületein futni. Idén nagy álma a riói olimpiára történő kijutás - még van egy szabad hely, amelyre hajt -, ahol természetesen a klasszikus maratoni távon indulna.

A józsai Kovács Zsolt 15 éve atletizál. Korábban az ultratávokat favorizálta (50 és 100 km-en a világranglista 3. helyén is tanyázott), de most „csak” maratonokat fut, elképesztő sebességgel, félelmetes mennyiségű edzésmunkával. Mivel Zsolt nem profi, nem ebből él, a két diplomás fiatalember mindennap korán kel, a reggeli edzés után 8-kor már a munkahelyén teljesít, majd munka után következik egy újabb edzés. Az áprilisi római maratonra készül, ahol szeretné megszerezni az indulási kvótát.

01_kzsolt400_533

Hogy lesz valaki hosszútávfutó?

Kovács Zsolt: Már általános iskolában jó eredményeim voltak 12 perces felmérő futásokon, de igazából középiskolában dőlt ez el, egy mezei futóversenyen figyeltek fel rám. Sikerült az edzéseket a tanulással is összeegyeztetni, így már a szüleim is teljes mellszélességgel támogattak. Szerintük a tanulás az mindenképp fontosabb volt, mint a sport. Szerencsére viszont az iskola és a barátaim is tolerálták az élsportot, hiszen sokszor alkalmazkodtak a versenyzésem speciális igényeihez.

Mennyire tartod fontosnak, hogy mindenki sportoljon valamit?

Kovács Zsolt: Természetesen a napi testmozgás az legyen meg. Az élsport az nem egészséges ezt azt hiszem, leszögezhetjük. A mai mozgásszegény életben valamilyen testmozgás viszont szükséges, mert a testnek és a lélek is jó ez. Mozgás alatt bármilyen sportot értek, legyen az labdarúgás, tollas, röplabda vagy bármi más. Én azért is hálás vagyok a sportnak, mert kiszakított a középiskolai „züllésből”, a korábbi fizikai gyengeségemet, betegeskedésemet sikerült kinőnöm, szóval sokat köszönhetek a sportnak, a futásnak, a jó társaságról nem is beszélve.

Korán reggel már látni lehet a kerékpárúton? Merre és mennyit futsz ilyenkor?

Kovács Zsolt: Háromnegyed 5-kor kelek, munka előtt futok 20 kilométert, ilyenkor általában az Auchanhoz és vissza, majd jön a munka, mint mindenkinek, délután pedig a második edzés. Napi 30-40 km-t, heti szinten 200-250 km-t jelent ez távban most. De ez most egy versenyre felkészülési időszak. Ha épp nem ilyen időszak van, akkor persze több időm van barátokra, pihenésre. A mostani időszak sok lemondással, áldozattal jár, de egy olimpiai részvétel a cél, és azt nem adják olyan könnyen.

Sokak szerint unalmas, monoton sport a futás, mondjuk a tenisszel vagy a kispályás focival szemben, ráadásul te órákig futsz.

Kovács Zsolt: A futás előnye, hogy bárhol, bármikor lehet végezni. Lehet kerékpárúton, földúton a határban, a legelőn futni, vagy itt a pallagi erdő, jó levegővel. Már maga az útvonal is lehet változatos, gyönyörködtető. Lehet zenét hallgatni futás közben, és semmivel sem unalmasabb, mint konditerembe súlyzózni pl. Mindig ér valami inger, sokszor pedig gondolkodom futás közben. Ha pedig az élettani hatását nézzük megkérdőjelezhetetlenek az előnyei.

Hol érdemes futni Józsán? Mit tanácsolsz a futóknak?

Kovács Zsolt: Ebben nehéz konkrét állást foglalni. Kinek mi jön be. Én például szeretek aszfalton futni, nekem nem okoz ez gondot. Persze egy jó csillapítású cipő elengedhetetlen. Mezei futásnál az egyenetlen talaj is okozhat gondot, figyelni kell hova lépünk. Fontos, hogy olyan helyen fussunk, hogyha bármi történne velünk, megtaláljanak. Így pl. egy elhagyatott erdei útvonal, főleg estefelé szerintem nem ajánlott. De nagyon kedvelt a stadion körüli futókör is, változatos a vonalvezetése, kiváló minőségű rekortán borítással, jó világítással. De pl. a DEAC pálya is nagyon jó.

Hogy lehet rávenni magunkat a rendszeres futásra?

Kovács Zsolt: Keménynek kell lenni, s nemcsak nyáron, hanem télen is, ha zordabb az idő. Igazából fejben dől el ez is, mint minden. Én, ha már felkeltem, tuti hogy nem fordulok vissza az ajtóból. Persze egy hobbysportolónak mások a motivációi. A zene is tud segíteni, egy jó zene inspirál, hajtja az embert. De úgy kell beállítani hangerőt, hogy a környezetet azért halljuk. Érdemes még csapatban, társaságban futni, nagyon jó közösség építő hatása is van a futásnak, klassz futóközösségek vannak a környékünkön. Egy laza könnyed futásnál még a beszélgetés is belefér futás közben. Sok barátra is szert lehet tenni a futással.

Reggel vagy este jobb futni?

Kovács Zsolt: Mindkettőnek vannak előnyei. Reggel persze korán kell kelni, de tisztább levegő. Jó úgy elindulni reggel munkába, hogy már túl vagyok az edzésen, mai napon már tettem valamit az egészségemért, és általában ilyenkor nem jön közbe semmi (túlóra, váratlan program) ami pl. délután előfordulhat. A délutáni/esti futás viszont kiváló levezetés a nap végén, ill. ilyenkor a szervezet jobban terhelhető, jobban bele lehet húzni. A lényeg, hogy akkor kell futni, amikor az nekünk jól esik.

Igaz-e, hogy olyan gyorsan futsz, hogy kerékpárosokat egyfolytában megelőzöd?

Kovács Zsolt: Na, ez azért túlzás, de előfordul (nevet). Persze amikor gyorsan futok (3 perces kilométereket), az ugye 20 km/órás sebességet jelent, az már közelít egy átlagos kerékpároshoz. De szerencsére elférünk a kerékpárúton, nem szokott ebből gond lenni. A sebességet általában mindig a pulzushoz kell viszonyítani, meg persze az edzőmmel határozzuk meg, éppen milyen távokat, milyen sebességgel kell futnom.

Zsolt! További sok sikert, és drukkolunk és dudálunk neked, ha látunk futni.

Kovács Zsolt: Köszönöm. Igen ez gyakran előfordul a kerékpárúton, és köszönöm mindenkinek a biztatást!

02_a_jzsai_legel337n_640_640