Az Ügyvéd válaszol - EESZT, ÜGYFÉLKAPU…

A novemberi számunkban ismertetett elektronikus egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatosan sok kérdés érkezett, így most a felmerült alapfogalmakat tisztázzuk Lukácsné dr. Patakvölgyi Piroska ügyvéd segítségével.

Ahogy írtuk, az EESZT Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tért jelent, ami a gyakorlatban az egészségügyi szolgáltatók összekapcsolásával létrehozott elektronikus kapcsolat (gyakorlatilag egy hálózatba kötött számítógépen, úgynevezett szervereken, divatosabban mondva felhőben tárolják az adatokat), amihez az állampolgárok is hozzáférhetnek ügyfélkapus regisztrációval és taj kártya számmal. A rendszerbe első körben a háziorvosok, gyógyszertárak, kórházak, szakrendelők kapcsolódtak, később illetve fokozatosan a magánpraxissal rendelkezők is csatlakozhatnak. A rendszerben a betegekről nem mindent láthat mindenki, és a betegnek is joga van a hozzáférést korlátozni.

Mivel a rendszer használatához be kell lépni a rendszerbe, kimutatható, hogy ki mikor, milyen okból fért hozzá az adatunkhoz, és ezt mi magunk ellenőrizhetjük.

Ügyfélkapus regisztráció: azok, akik elektronikusan adják be a bevallásukat a NAV felé, már évek óta rendelkeznek ilyen regisztrációval. Regisztrálni bármelyik okmányirodában lehet, az első ügyfélkapus regisztráció ingyenes, minden további regisztráció már illetékköteles. Mikor érdemes második ügyfélkaput kérni? Ha valaki vállalkozó és a vállalkozással kapcsolatos ügyintézést és a magánszemélyes ügyeit szeretné szétválasztani. A vállalkozásoknak cégkapuval is kell rendelkezni, illetve van még az ún. perkapu, ami a NAV és a bíróságok által alkalmazott Általános Nyomtatvány Kitöltő programmal kitöltött dokumentumok feltöltésére használható. Erről bővebben és az Ügyfélkapu által igénybe vehető szolgáltatásokról a https://ugyfelkapu.magyarorszag.hu/ honlapon tájékozódhatnak.

 

Az e-Személyi az új, elektronikus személyazonosító igazolvány, melyhez speciális tárolóelem, chip tartozik, amely alkalmassá teszi az elektronikus személyazonosításra, ezáltal az elektronikus ügyintézésre is. Az e-Személyi alkalmas elektronikus útlevélkénti használatra, és elektronikus aláírásra is használható lehet. Debrecenben az ilyen személyi igazolvánnyal rendelkezők bérletként is használhatják. A e-Személyin tárolt információkat a leolvasáshoz szükséges kártyaolvasó számítógéphez csatlakoztatásával lehet megtekintetni. Erről bővebben: http://www.kekkh.gov.hu/Eszemelyi/ honlapon olvashatnak. Az e-személyi igazolvány kiadása illetékmentes. Az igazolvány kiváltása érvényes személyigazolvánnyal, útlevéllel rendelkező magyar állampolgárok részére nem kötelező, azaz aki határidő nélküli, érvényes személyi igazolvánnyal rendelkezik, nem köteles ilyen igazolványt kérni.

ugyfelkapu-580x318_580