Jó utat mutattak nekünk

Debrecen közúthálózatának fejlesztéséről, a közlekedési rend átalakításáról tartottak lakossági fórumot a Józsai Közösségi Házban.

kzl_01_640

Május 2-án 17 órától Balázs Ákos önkormányzati képviselő, Dr. Mazsu János tanácsnok, önkormányzati képviselő, Gábor Zsombor, a városüzemeltetési osztály csoportvezetője, és Mocsári Attila tervező ismertette a Debrecen közlekedési átalakításához kapcsolódó rövid- és hosszútávú terveket.

A teljes közlekedési rendszert érintő intézkedésekre azért van szükség, mert a város gazdaságfejlődése, a folyamatban lévő, és tervezett beruházások, a lakosságszám növekedése jelentős forgalomtöbblettel jár, amit a jelenlegi úthálózat már nem tud kiszolgálni. Akik gépkocsival vagy tömegközlekedéssel utaznak Debrecenben, nap mint nap szembesülnek a jelentős csomópontokban kialakult kaotikus helyzettel. A körülbelül 90 ezer jármű, és a környező településekről érkező munkavállalók napi bejárása négy-ötszörösére növelte a 20 évvel ezelőtti gépkocsiforgalmat városunk útjain.

Mocsári Attila ismertette azokat a jelentős átalakításokat, ahol átépítésre kerülnek a jelenlegi csomópontok, ahol sávszélesítéssel, a körforgalom átalakításával, vagy jelzőlámpa felszerelésével kívánják átjárhatóvá tenni az útkereszteződést. Ilyen lesz az Árpád tér, a Nyíl utca egyes szakaszai, a Nagyerdei körút és Pallagi út kereszteződése, a Bartók Béla út és az Egyetem téri nemrég épült körforgalmi út. Ahol sávszélesítésre nincs lehetőség a beépítettség miatt - főleg a belvárosi rész útjai esetében -, ott a forgalom egyirányúsításával fogják biztosítani a gyorsabb haladást az autósok és a tömegközlekedési járművek számára.

kzl_02_640

A tervezett fejlesztéseket az új intermodális központ megépítésével összehangolva fogják megvalósítani, hogy Debrecen néhány éven belül egy élhetőbb, barátságosabb város, s ezzel együtt kiemelt régióközpont lehessen.

A változtatások bizonyára nehézségekkel is járnak majd, de az átállás könnyebb lebonyolítását a rendőrség, a média, és lakossági fórumok is segítik. Ezen kívül készül egy mobiltelefonos alkalmazás is a közlekedők segítésére. Az átmeneti nehézségek mellett gondoljunk arra is, hogy hosszú távon valamennyiünk érdekét szolgálják a változtatások, hiszen lecsökken az utazásaink ideje, nem kell forgalmi dugókban vesztegelnünk, nyugodtabban és takarékosabban közlekedhetünk, kisebb lesz a város zajterhelése, csökken a károsanyag kibocsátás , valamint tisztább lesz Debrecen levegője.

Az átfogó tájékoztatás után a lakosság kérdéseket tehetett fel a megjelent illetékeseknek. Szó volt még a kerékpárutak bővítéséről, a Pallagon megvalósuló tervekről, a belvárosi parkolási lehetőségekről, és a város elkerülő összekötő út ingyenessé tételének kérdéséről is lakossági felszólalásokban.

A fórum végén Balázs Ákos összegezte a közlekedésfejlesztéssel kapcsolatos  legfontosabb tudnivalókat. Kiemelte, hogy valójában nincs olyan tökéletes terv, ami mindent meg tudna oldani. Hangsúlyozta, hogy a nagyon fontos a szabályok betartása mellett az, hogy a közlekedésben együttműködő partnerei legyünk egymásnak. Figyeljünk egymásra az utakon, és a változásokról időben tájékozódjunk, ne vezessünk megszokásból, és az átállás idején ne a megszokott menetidőhöz igazítsuk az utazásainkat.

Az Új Főnix Terv keretében megvalósuló közlekedésfejlesztési tervekről bővebben a debrecen.hu internetes oldalon tájékozódhatnak az érdeklődők, vagy az alábbi linken:

http://portal.debrecen.hu/gazdasag/koncepciok/kozlekedesfejlesztes