Lakásbiztosítás - Mit tegyünk, ha baj van!

Ebben az évben utolsó alkalommal beszélgetünk biztosítással kapcsolatos kérdésekről Burai Tamás pénzügyi és biztosítási tanácsadóval, aktuális témánk a lakásbiztosítás.

Mivel készültél az olvasóink számára?

Burai Tamás: Minden beszélgetésünk során az volt a célom, hogy hasznos információkkal lássam el az újság olvasóit, az év folyamán többször adódott alkalmam személyesen is segíteni több józsai lakosnak. Most egy olyan témával készültem, amiről egy biztosítás megkötése esetén beszélünk, de sokszor jó idő elteltével van rá szükségünk. Konkrétan a kár esetén teendőkre és a kárbejelentésre, kárrendezésre gondolok.

Mit tudsz tanácsolni arra az esetre, ha kár keletkezik?

Burai Tamás: Keveset beszélünk róla, de a biztosítás megléte ellenére is mindenkinek kötelessége a kárt megelőzni, ha mégis kár keletkezik, akkor a kárenyhítés ugyanígy előírás. Egy példát tudok erre hozni, ha valakinél ömlik a víz a falból, mert elrepedt vagy eltört egy vezeték vagy csatlakozó, akkor amint tudomást szerez róla, el kell zárnia a vizet. Ezáltal csökkentve a kár mértékét. A következő fontos dolog, mindenképp a kárbejelentés. Minél hamarabb történik meg, annál hamarabb tud a biztosítói is segítséget nyújtani.

vihar_520

Van valamilyen előírás a kárbejelentésre?

Burai Tamás: Abban az esetben, ha valakinek van személyes biztosítási tanácsadója, akkor hozzá érdemes fordulni minden kérdéssel vagy problémával. Egyébként a lakásbiztosításhoz tartozó szabályzat tér ki ezekre az előírásokra. Én azt tudom tanácsolni, hogy a kárbejelentés 2 munkanapon belül történjen meg, hisz általános ez az előírás. A szabályok között szerepel az is, hogy kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben lehet változtatni. A bejelentés történhet telefonon, interneten, levélben vagy a biztosító személyes ügyfélszolgálatán is.

Minden kár rendezése egyformán zajlik?

Burai Tamás: Nem, gyakorlatilag minden káreset teljesen egyedi, hisz nincs két egyforma ház és nincsenek ugyanolyan károk, még ha hasonlóságok vannak is. A kárbejelentéshez érdemes tanácsot és segítséget kérni, hisz nagyon sok esetben már a kárbejelentéssel elkezdődik a kárrendezés is. Nincs két egyforma eset, de egy üvegkár viszonylag egyszerűen rendezhető és általában szó szerinti kártérítést jelent, hisz számla ellenében történik a térítés. Egy beázás esetén már más lehet ez a folyamat, ott sok esetben előbb kapja meg ügyfelünk a pénzt, majd azt fordítja a kár okának kiderítésére és helyreállításra. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást, a vagyontárgyak illetéktelen eltulajdonítását, megrongálását a rendőrségnek is késedelem nélkül be kell jelenteni.

A jövő évben is számíthatunk arra, hogy hasznos információkat osztasz meg velünk biztosításokkal kapcsolatosan?

Burai Tamás: Igen, ez a tervem. Egyre tapasztaltabb vagyok, így jobban tudok olyan információkkal szolgálni, ami másoknak is hasznos lehet. Itt szeretném megragadni az alkalmat, hogy minden olvasónak boldog újesztendőt kívánjak!