Menetjavítás felsőfokon

Ifj. Fábián István autószerelő nemcsak autószereléssel foglalkozik. Specialitása a furatokba beszakadt csavarok kiszedése, és a menetes furatok eredeti állapotának a visszaállítása, azaz menetjavítás. Ifj. Fábián Istvánnal beszélgettünk:

F. I. 1992-ben tettem le az autószerelő szakmunkás vizsgát, azóta is ezzel foglalkozom. 2002-ben költöztem Józsára, és 2004-ben épült meg a saját műhelyem, mely egy 45 m2, egyállásos műhely Alsójózsán. Egyedül dolgozom, mindent jómagam csinálok az elejétől a végéig, ugyanis csak így tudok teljes körűen felelősséget vállalni a minőségi munkáért. Mindenféle munkát el kell vállalni a mostani helyzetben, így igyekszem az ügyfelek igényeihez lehetőségeimhez mérten alkalmazkodni, így előfordul, hogy gyakran túlórázom. Teljes körű autójavítással foglalkozom a karosszériajavítás és az autóvillamosság kivételével. Vizsgára felkészítést, vizsgáztatást is vállalok. Két éve felvettem a tevékenységeim közé a kipufogó javítást is, mivel ezzel kevesen foglalkoznak itt Józsán.

Pista_450.jpg

Én úgy ismerlek István, aki nagyon alapos és precíz és igazából javítani szeret, nem alkatrészt cserélni.

F. I. Igen, a szakma szépsége a javítás lenne, de sajnos a mai technológia abba az irányba halad, hogy egyre rövidebb ideig használhatóak az alkatrészek, és nem javíthatóak, hanem cserélendők. Emiatt ez munka bár kétségtelen, hogy szakértelmet kíván, inkább csak betanított munka jellegű.

Emiatt is érezted kihívásnak, hozzád közelállónak és ugyanakkor hiánypótlónak a menetjavítást?

F. I. Igen. 6 éve fogalakozom ezzel. Egy német technológiával dolgozom, ezt én folyamatosan fejlesztem, célszerszámokat találok ki és gyártok a meglévő rendszerhez. Így most már elmondhatom, hogy komoly megrendeléseim vannak megyeszerte. Most már 35 nagyobb céghez járok, mint pl. a Hajdú-Volán, Intertanker, Mercedes, Volkswagen, Seat, kamionszervizek stb. Gyakorlatilag az M4-től az M24,2-ig szinte minden menetet tudok javítani, és zömében a helyszínen, azaz kiszállással, így nem kell egy gépműhelybe szállítani a hibás darabot.

Mik a tipikus munkák, hogyan kell ezt elképzelni?

F. I.: Itt ugye zsák vagy átmenőfuratok javításáról van szó, amikbe a legtöbbször beleszakad a csavar. Ezt a beszakadt csavardarabot először is el kell távolítani, majd az eredeti metrikus furatot újból létre kell hozni egy speciális javító betéttel. Itt van pl. ez a Seat lengőkar. Ebbe is bele van szakadva a szilentet rögzítő csavar. Ami nem is szerelői hiba, egyszerűen a technológia olyan, hogy szinte nem, vagy csak így bontható. Én párezer forintért megjavítom, ha meg ki kellene cserélni emiatt, az több tízezer vagy százezer forint lenne. De volt olyanra is példa, hogy egy Volkswagen Phaeton V10-es motorblokkot kellet javítanom, vagy kamionmotort, vagy bármilyen más motort, ahol mondanom sem kell, egy ilyen alkatrész milliós tétel is lehet.

Leng__kar_450.jpg

Jól gondolom, hogy nemcsak az autószerelés területén tudsz segíteni?

F.I.: Igen. Ezért is akartam bemutatni ezt a tevékenységet, mert gyakorlatilag ahol menet van, ott mindenhol tudok segíteni, legyen az bármilyen dolog az élet területén, vagy más ipari terület, ahol a csavarszakadás előfordul, és az eredeti állapotot kell visszaállítani.